KEUTAMAAN
Keutamaan Dzikir Qolbu
Dzikir Qolbu Dalam
ajaran Islam, ada dua macam dzikir, iaitu dzikir lisan dan dzikir qolbu (hati).
Sesuai namanya, dzikir lisan bererti dzikir yang dilafalkan secara lisan atau
bersuara. Dzikir jenis ini memiliki satu kelemahan,yakni tak mudah dilaksanakan
setiap saat. Sebagai contoh, ada seorang guru yang gemar berdzikir lisan. Pada
saat mengajar, automatik dzikir lisannya akan terhenti, digantikan dengan mata
pelajaran yang disampaikan kepada murid-muridnya.
Dzikir
Dalam hati
Terkadang
orang yang sering berdzikir lisan ini merasa malu atau ada perasaan takut
dianggap menunjuk alim kalau ia berdzikir dengan suara yang agak keras. Takut
juga menjadi riya’. Riya’ ini tentu saja satu keinginan yang mengharapkan orang
lain akan memperhatikan dan memberikan pandangan yang positif pada dirinya.
Berbeza dengan dzikir lisan, dzikir qolbu (hati) boleh dilaksanakan bila-bila
masa saja. Dzikirnya ahli dzikir hati takkan terganggu oleh apa pun juga. Kerana
dzikir hati dilakukan dengan memusatkan diri pada suatu makna di dalam hati.
Makna tersebut
tidak terdiri dari rangkaian kata, huruf, suara, atau apa pun. Ia terus
mengingat Rabbnya dalam keadaan apapun. Dzikir ini dimaksudkan agar selalu
berada dalam keadaan terhubung dengan Zat yang tiada ada bandingannya itu. Keadaan
hati yang terus berdzikir ini akan menghindarkan diri dari perbuatan dosa.
Orang yang sentiasa berdzikir tentu akan merasa malu kepada Rabbnya. Ia malu
ketika ia selalu menyebut nama Allah yang menjadi kekasih sejatinya itu, ia
melakukan perbuatan yang tidak disenangi oleh Yang Maha Pencipta.
Perasaan selalu
dilihat inilah yang membuat orang yang mempunyai hati selalu berdzikir merasa malu
melakukan dosa. Mereka berusaha untuk memenuhi kewajipan dan menghindari dosa.
Adalah sesuatu yang sangat sulit untuk menahan hawa nafsu tidak melakukan dosa.
Itulah mengapa dikatakan bahawa orang-orang yang mampu mengendalikan hawa
nafsunya adalah orang-orang yang hebat. Merekalah kekasih Allah SWT. Mereka
akan mendapatkan nikmat yang berlimpah baik di dunia mahupun di akhirat.
Di dunia mereka
akan merasa bahagia dan tidak akan terkungkung oleh perasaan was-was dan
gelisah. Walaupun dijelaskan dalam Al-Quran bahawa manusia itu akan diuji
dengan perasaan gelisah, orang-orang yang beriman ini tetap percaya kalau Allah
SWT selalu bersamanya sehingga perasaan gelisah itu dapat di atasi. Kepasrahan
mereka menerima ketentuan Allah SWT, membuat mereka lebih sabar dalam segala
hal.
Mereka ikhlas dalam
beribadah dan menerima semua hukum yang berkaitan dengan ibadah tanpa menambah
atau mengurangi. Mereka tida berniat melebihkan setiap aktiviti ibadah kerana
mereka tahu bahawa Islam adalah agama yang sudah sempurna dan tidak perlu
tambahan apapun. Mereka juga ikhlas dalam ikhtiar sehingga tidak pernah merasa
putus asa. Kekuasaan Allahlah dalam hal menentukan arah kehidupan. Tugas
manusia hanyalah berusaha untuk melakukan yang terbaik. Keputusan tetap ada
pada Kekuasaan Yang Maha Khaliq.
Mereka ikhlas
menginvestasikan waktunya untuk menimbah ilmu dan tidak mengikuti kegiatan yang
akan melalaikannya dari mengingat Allah SWT. Mereka memilih teman-teman yang
baik. Teman-teman yang akan mengingatkan ketika mereka berbuat salah.
Temna-teman yang bersabar dalam melakukan perbuatan baik. Bagaimanapun, setiap
perbuatan baik itu pasti ada cabarannya. Seringkali juga orang yang berbuat
baik ingin apa yang dilakukannya itu dilihat orang dan dianggap orang yang
baik.
Orang Berdzikir Tidak
Sombong
Keinginan dipuji
ini adalah sesuatu yang normal tetapi bukan satu hal yang disukai oleh Allah SWT.
Keinginan dipuji itu sama dengan riya’. Riya’ ini sendiri sama dengan sombong
walaupun kadarnya tidak banyak. Allah SWT Sang Pencipta jagad raya itu benci
sekali dengan orang-orang yang sombong. Orang-orang yang berdzikir, akan sangat
mudah untuk beristighfar dan menyedari kesalahannya. Ketika misalnya para
pengunjung Masjidil Haram yang tanpa sengaja berbuat satu kesombongan, langsung
ditegur oleh Allah SWT.
Misalnya, ketika
seseorang merasa telah sangat hafal dengan pintu-pintu yang ada di Masjidil
Haram, lalu ia tiba-tiba tidak dapat keluar dari masjid nan suci itu. Dengan
ingat bahwa ia telah berbuat satu kesombongan, ia pun beristighfar dan sholat
taubat. Yang terjadi selanjutnya adalah sesuatu yang sangat tidak dapat difikirkan
dengan akal logik. Ia dapat keluar dari masjid. Menghambakan diri kepada Sang
Pencipta itu memerlukan kerendahan hati untuk tidak berbuat sesuatu yang
membuat-Nya marah.
Kesombongan boleh
dikatakan sebagai suatu kesyirikan. Dosa syirik ini tak diampunkan. Tidak ada
satu orang pun yang boleh merasa lebih baik daripada orang lain. Hanya Allahlah
yang berkuasa menilai bahawa satu orang lebih baik dari orang lain. Bila ada
yang merasa lebih baik, itulah kesombongan yang sesungguhnya. Menjadi baik itu
tidak mudah. Godaan merasa sebagai orang alim selalu menggoda. Padahal setiap
satu kebaikan itu belum tentu diterima oleh Allah SWT.
Boleh jadi semua
kebaikan itu tertolak kerana melakukannya bukan kerana Allah SWT. Sangat sulit
melakukan sesuatu dengan hati yang sangat ikhlas. Kadang seseorang melakukan
sesuatu kerana ingin mendapatkan sesuatu. Suatu ketika Rasulullah mengatakan
bahawa barang siapa yang hijrah bukan kerana Allah SWT melainkan kerana ingin
menikahi seorang gadis, maka ia tidak mendapatkan pahala dari perbuatannya itu.
Setiap perbuatan
yang dilakukan kerana ingin mendapatkan sesuatu dari manusia, maka perbuatan
itu tidak akan dinilai sebagai amal kebaikan. Orang yang berdzikir dengan
hatinya akan sangat faham bahawa perbuatan itu akan sia-sia ketika tidak ada
niat yang baik yang menyertainya. Niat inilah yang membezakan satu pekerjaan
merupakan pekerjaan yang akan mendatangkan pahala atau pekerjaan yang sia-sia
semata.
Bahkan orang yang
berdzikir kerana ingin mendapatkan predikat alim pun, sudah pasti dikatakan
bukan orang yang ikhlas. Berdzikir itu ertinya ikhlas merendahkan hati kepada Yang
Maha Pencipta dan selalu ingin dekat dengan-Nya. Siapapun dapat melakukan
dzikir dengan hati. Hati yang berdzikir ini akan mudah sekali tergerak untuk
melakukan perbuatan yang bermanfaat. Sering kali hatinya yang bening boleh
cepat mengetahui mana perbuatan yang baik dan mana perbuatan yang tidak baik.
Hatinya yang dekat
dengan Khaliq itu mempunyai perasaan yang sangat peka ketika menilai seseorang
atau satu perbuatan sehingga ia terhindar dari kejahatan yang mungkin akan
dilakukan orang lain terhadapnya. Orang sering mengatakan bahawa hendaknya
berhati-hati dengan firasat orang alim. Hal ini kerana dengan hatinya yang
bening, Allah SWT memberikan anugerah yang lebih kepadanya.
Keutamaan
Dzikir Hati
Berbeza dengan
dzikir lisan, dzikir hati yang dilakukan seseorang tidak akan diketahui oleh
siapa pun kecuali dirinya sendiri dan Allah swt. Kerana itu, potensi riya
(menunjuk-nunjuk) dapat dikurangkan. Itulah sebabnya dzikir qolbu atau dzikir
hati jauh lebih utama berbanding dzikir lisan. Keutamaan dzikir hati
berdasarkan sabda Rasulullah dalam sebuah hadis yang diriwayatkan Baihaqi
adalah tujuh puluh kali ganda lebih unggul daripada zikir lisan.
Menjelang tiba hari
pembalasan, Allah akan mengembalikan semua amalan hamba-hamba-Nya sesuai
perhitungan yang dibawa para malaikat pencatat amalan manusia. Allah lantas
bertanya kepada malaikat-malaikat itu, "Masih adakah amalan lain yang
dilakukan hamba-Ku ini?" Para malaikat menyahut bahawa tidak ada sedikit
pun amalan yang luput dari pencatatan mereka.
Allah SWT lantas
berkata pada hamba-Nya bahawa hamba tersebut mempunyai amalan yang tidak
diketahui siapa pun kecuali oleh Allah SWT. Dan Allah akan membalas amalan itu.
Amalan kebaikan apakah yang dimaksudkan? Tidak lain tidak bukan, iaitu dzikir
yang tak bersuara (tersembunyi). Subhanallah. Betapa besarnya keutamaan dzikir
qolbu.
Dzikir hati juga
merupakan amalan yang istimewa kerana hati adalah sumber segala rahsia seorang
manusia. Di dalam hati manusialah Allah meletakkan pengawasan-Nya. Hati menjadi
tempat bertenggeknya iman. Jika hati seseorang baik, nescaya seluruh jasadnya
baik. Sebaliknya, hati yang buruk akan mengakibatkan jasadnya pun menjadi
buruk.
Ayat-ayat berkaitan
keistimewaan hati pun banyak bertebaran di dalam Al Quran, antara lain, Q.S.
Al-Mujadalah [58]: 22, berkaitan orang-orang yang ditanamkan keimanan di dalam
hati mereka oleh-Nya, sehingga Allah SWT memberikan mereka pertolongan berupa
kekuatan batin, kesucian hati, kemenangan melawan musuh, dan lain-lain. Q.S.
Al-Hujurat [49]: 3, berkaitan ujian hati yang diterima umat Muhammad agar
mereka bertakwa. Q.S. Al-A'raf [7]: 205, berkaitan perintah untuk mengingat
Allah SWT atau dzikir qolbu atau zikir dalam hati dengan rendah hati, rasa
takut, dan tanpa mengeraskan suara.